Friday, October 19, 2012

Nepaali haiglast

Kuna mul hetkel on interneti suhteliselt vabalt v6imalik kasutada, siis m6tlesin, et kirjutan meie haigla seiklustest Nepaalis. Ehk l2heb kunagi kellelgi seda infot vaja. Haigeks j2in ma 6ieti tegelikult juba Indias ja piiri yletamine toimus v6rdlemisi suures vines. P2rast piiri yletamist prantsatasin ma esimesse ettejuhtuvasse hotelli pikali ja keeldusin meie r2nnakut niipea j2tkamast. Arvasime, et tegemist on tavalise kylmetusega ning yritasime k2ep2raste vahenditega hakkama saada. 

Muide India ja Nepaali vaheline piir on yks kummalisemaid, mida ma kunagi n2inud olen. Nimelt saavad kohalikud liikuda edasi tagasi ilma mingi passikontrolli v6i erilubadeta. Seega k2ivad paljud inimesed yhel poolel t88l ja n2iteks poes ning elavad teisel poolel. Sama systeem t88tab ka Singapuri ja Malaisia puhul. Erinevalt aga eelpool mainitud piiripunktist, kus vaatamata suurele rahvavoolule on k6ik ysna loogiliselt korraldatud suurte terminalide, passikontrolli jms tavap2rasega pole India ja Nepaali vahel muud, kui kaks mystilist v2ravat. Seejuures, kui lahkuda Indiast tuleb v6tta tempel passi enne piiri m2rkivaid v2ravaid yhest pisikesest putkast teiste tee 22res olevate poodide vahel. Ning Nepaali poolele j6udes tuleb taaskord ise p88rduda majja, kust loetud minutite jooksul v2ljastatakse viisa. Mingisugust kontrollpunkti v6i piiret vahepeal pole. Niiet kui Laur tahtis minna Nepaalis apteeki, et osta kraadiklaas ja ravimeid, siis vajalike asjade puudumisel Nepaali poolel jalutas ta lihstalt vahepeal Indiasse. India apteek lihstalt on paremini varustatud.  Piiril kedagi eriti ei huvitanud, mis ta seal edasi tagasi k2ib. 

Igal juhul ei muutunud pooleteise p2eva jooksul olukord paremaks ja p2rast pikemat juurdlemist otsustasime rentida auto ja s6ita ASAP Kathmandusse, kus on eeldused parimaks arstiabiks Nepaalis. Indiasse ametlikult tagasi p88rduda ei saanud, kuna kuigi meil on mitmekordse sisenemisega India viisa saab uuesti riiki minna p2rast 2 kuud v2ljumisest. Niiet ega eriti palju variante polnud. Kuigi autojuht oli inglise keelt v2ga ei vallanud, saime me p2ris kenasti hakkama. Tegemist oli v2ga kogenud ja hea autojuhiga, bussijuhi syndroom tal puudus (kirjutan sellest kunagi pikemalt). Kokku v6ttis teekond suts yle 7 h aega. Enamus ajast olin mina rivist v2ljas ja tukkusin. Yldiselt ei maksa pimedas r2nnakuid v2ga ette v6tta, kuna osad m2giteed on v2ga kitsad ning 6nnetusi ikka juhtub. Lisaks on paljud suured autod end parkinud t2iesti suvaliselt pimedasse m2gede vahele ja teevad seal uinakut. M6nel juhul on juhid oma autode ette ja taha ladunud rea kive, et v2ltida v6imalikke otsas6ite. Vahepeal oli n2iteks ka yks suurem sild osaliselt kokku vajunud tulvavete t6ttu, seega s6itsime l2bi j6e p6hja ja veest eraldas meid suur ajutine kruusast tamm. Igal juhul yritame busside, autode jms vahenditega liigelda peamiselt valges. 

Kuigi algselt plaanisime rahvusvahelisse kliinikusse minna, j2i see m6te katki, kuna j6udsime Kathmandusse alles kella 4 ajal 88sel. Seega l2ksime kohalike lahkel soovitusel Kathmandu Teaching Hospitaly, kus on olemas ka ER. Laur j2i veel autojuhiga arveid klaarima, kui ma vastuv6ttu sisse jalutasim. Kuigi me praeguseks oleme ilmselt ysna harjunud, et inimesed v2hem ja rohkem uskumatutes kohtades n2iteks suurtes rongijaamades kobaras maas magavad tundused see esmapilgul ikkagi uskumatu, et haiglasse sisenedes magab umbes 3x3m suuruses eeskojas umbes 15 inimest. Kui ma edasi liikusin erakorralise meditsiini poolele ei erinenud seal avanev pilt kuigiv6rd. Kokku oli esimeses ruumis 6 voodit, kus igayhes oli v2hemalt 2 haiget pluss nende ymber toolidel, vooditel jne omaksed. Kuna kedagi vastuv6tus polnud, siis seisin seal m6nda aega. L6puks tuli yks doktor, kes minuga tegelema hakkas. Systeem seal haiglas oli selline, et iga kord, kui oli vaja v6tta m6ni analyys, teha protseduure, siis kirjutati v2lja kviitung, mis tuli esmalt 2ra maksta, seej2rel tehti analyys. Sama kehtis ka k6ikide vajalike ravimitega. N2iteks paluti Lauril minna osta 2 systalt, 2 systla n6ela, tilgad ja esimesed rohud. P2rast m6nda aega tuli j2lle minna j2rgmise portsu j2rele sest k6ike korraga v2lja ei kirjutata. Seej2rel sai selgeks, et lisaks toetusele on haigetel reaalselt ka vaja m6nda l2hedast, kes edasi tagasi k6ikide nende lipikute, arvete ja ravimitega jookseks. Muide Nepaalis on k6ik ravimid k2simyygis ning retsepte ei kasutata. Seega v6ib apteegist osta, mida hing ihaldab. 

Mingi aja peale veenduti, et minu olukord pole kiita ja leiti voodi osakonnas. Osakond oli vastuv6tuga v6rreldes 22retult puhas ja vaikne.  Osakonnas olid l2bisegi naised, mehed, l2hedased. Selleks ajaks oli Laur jutti yleval olnud 48 tundi, niiet targem oli ta magama saata, arvasin et saan 88 seal yksinda hakkama kyll. Kui Laur 2ra l2ks, siis valdas enamus osakonda paanika. Natukese aja p2rast tuli inglise keelt valdav 6de ning uuris, et mis nyyd juhtus ja kas ma t6esti j22ngi yksinda. Ma veensin teda, et k6ik on korras ja Laur tuleb hommikul tagasi. Yldiselt on kohalikud v2ga hoolivad nii oma perekonna suhtes, kui ka teiste l2hedaste osas. Kui m6nel teisel pereliikmel on keegi v2ga t6sises seisus, siis k2ivad ka teiste perede liikmed uurimas, kuidas l2heb jne. No ja kuna ma olin ysna eksootiline patsient, siis minu voodi juures k2is pidevalt keegi seismas ja juurdlemas ilmselt peaasjalikult selle yle, et mida ma seal kyll teen. Enamus turiste ilmselt p88rdub erahaiglatesse, kuna sealne ravi on veidi teistsugune. P2rast seda, kui Salva meid enam edasi ei kindlustanud ja me rahvusvahelise kindlustusfirmaga lepingu tegime ei ole meil aga erahaiglate osas katet. 

Niisiis veedavad haige pereliikmed enamasti vahetustega haige juures aega 24 7. Lisaks sellele ei ole eelpoole nimetatud haiglas toitlustust seega enamasti tullakse l6una ja 6htus88gi ajal koos kaasa pakitud karri, l22tsede ja riisiga kylla ning vahel s88b koos haigega toidukorda terve perekond. Suurem osa kohalikke hommikus88gi ei s88. 

P2rast seda kui mulle oli tilgutatud 4 pudelit tilka ja 5 systlat2it mingit vedelat antibiootikumi, mis kylma jutina otse veeni l2ks arvas arst, et ma taastun paremini hotellis. Kuigi sellega p2riselt meie ravisaaga ei l6ppenud ei hakka ma pikemalt selle teema yle jaurama. Ma j2in antud haigla ja arstidega v2ga rahule. Kogu meditsiinipersonal r22kis v2ga head inglise keelt. Diagnoos ja ravi, mis nad mulle m22rasid t88tas ning umbes 10 p2evaga muutusin tagasi inimeseks. Ravi hind kokku umbes on umbes 250 dollarit, mis sisaldas k5iki analyyse, ravimeid ja haiglas oldud aega lisaks sellele hilisemad arstilk2igud ja kontrollid. 

2 comments:

  1. Jääb üle 80-stel kuulmata!
    Maimu palus tervitada, ootab teid kangesti...

    ReplyDelete
  2. Oh jah, ma unustasin selle lisada. Parem on, kui j22ks kuulmata jah :)

    Saada soojad tervitused meie poolt ka. Ytle, et enam pole palju j22nud oodata.

    ReplyDelete